הגישה המשולבת של מאמאמיה - Mamamaya

הגישה המשולבת של mamamaya מבוססת על מודל הפרח אותו גיבשתי בשנת 2014 אחרי שנים של עבודה עם משפחות במגוון תחומי ייעוץ בתחום ההורות: ייעוץ שינה, הדרכת הורים, ליווי אמהות ותינוקות אחרי לידה, הדרכת הנקה, ליווי התפתחותי ועוד…

לאחר שבמצטבר עזרתי למאות משפחות שבאו לייעוץ או לתהליך ליווי במטרה לפתור קושי, מצאתי שהפתרון והכוח המקצועי שלי נסובים סביב החיבור והשילוב של מספר תחומי טיפול והדרכה שונים אותם רכשתי ושכללתי לאורך שנות עבודתי עם משפחות וילדים. אני מיישמת את המודל הזה בעבודתי עם כל משפחה.

בין אם את אמא או אשת מקצוע העוסקת באחד ממקצועות ההורות, תוכלי למצוא במודל דרך להעניק ללקוחותיך מענה מקיף יותר למגוון רחב יותר של סוגיות שיעלו בפנייך.

מודל הפרח

אני רוצה להציג בפניכם את המודל ולהסביר את עיקריו:

הילד (ובעצם כל אדם) הוא הפרח, בעל חמישה עלי כותרת שמייצגים את 5 מערכות התפקוד של האדם:

 

  • שינה:

    היכולת להירדם עצמאית, לינת לילה רציפה, התעוררות בבוקר בכיף, שנת יום וסדר יום, כמות שעות שינה תואמת גיל (ביום ובלילה), איכות השינה ועוד

  • תזונה:

    מזון מועדף, מזון רגיל, קשיי עיכול, בעיות כרוניות, גזים, צליאק, רגישות ללקטוז, נטייה למתוקים, העדפה למלוחים, תפריט עשיר או חדגוני, הימנעות ממרקמים, העדפות קיצוניות ועוד

  • בריאות:

    חוסן בריאותי ונטייה לחלות, עוצמת המחלות, אורך המחלות, הדרך בה יוצא ממחלות, איברים חוזרים בהם נוטה לחלות, הדרך בה עובר חיסונים ועוד

  • התפתחות מוטורית:

    השגת אבני הדרך ההתפתחותיות בזמן, באיכות, בסדר הנכון, איכות התנועה, יכולת שיווי משקל, יציבה, קואורדינציה ועוד

  • ויסות חושי ורגשי:

    • ויסות חושי: 5 חושי האדם (ראיה, שמיעה, מישוש, טעם, ריח) ועוצמת החוויה הסנסורית שהילד חווה כמו גם יכולתו או אי יכולתו לווסת את עוצמתם
    • ויסות רגשי: איכות היכולת של הילד לבצע מעבר ממצב אחד למשנהו, כיצד הילד חווה ומגיב לשינויים ומעברים, כיצד מסתגל, נפרד, מתאקלם למקום חדש… יכולת קוגנטיבית ועוד

את הפרח, כמו את הילד, עוטפים מעגלים שהם בעצם ההשפעות החיצוניות על הילד, מערכות היחסים שלו עם הסובבים אותו ומה שקורה בעולמו הפרטי:

  • יחסים:

    המעגל הראשון שעוטף את הילד בצמידות ומשפיע עליו ישירות הוא מעגל היחסים בו נמצאים בני המשפחה הגרעינית: הורים, אחים (אם יש), סדר הלידה בבית (המערך המשפחתי), פער הגילאים, אופי מערכות היחסים בבית ועם האחים, דרכי החינוך הנהוגות בבית, האווירה המשפחתית, וחשוב לא פחות היא השפעת הזוגיות של ההורים על הילד

  • מסגרת ומשפחה מורחבת:

    המעגל השני הוא המשפחה המורחבת והמסגרת החינוכית אליהם משתייך הילד. במעגל זה אנחנו כוללים גם את החוגים והחברים. למעשה מדובר בכל מה שעוטף את הילד בקביעות בחיי היומיום: גן, משפחתון, מטפלת, ביה"ס, חוגים וחברים ואיך הוא מתנהל שם – האם חברותי או קשה ל, איך מתנהל בבית הספר/בגן, האם חופשי בחוג או נצמד וחושש להיכנס, האם מתמיד במסגרת או פורש… קשרים עם משפחה מורחבת, האם מתראים בקביעות האם הם חלק מעולמו…

  • Well being:

    המעגל האחרון הוא השפעות חיצוניות בלתי תלויות ומה שאנחנו נוהגים לקרוא – מדד האושר של הילד. כאן למעשה מדובר בהכל. זה יכול להיות טילים ומלחמה, זיהום אוויר, מעבר דירה, הורים שמתגרשים, מחלה של משהו קרוב, אבחון או חוסר אבחון של קשב וריכוז, שברתי יד ואיך זה משפיע עלי בתקופה הקרובה ועוד. זה למעשה כל מה שעוטף את חיי בתקופה מסוימת והוא משתנה על בסיס תקופתי, ביניהם ובעיקר היא גם תחושת המסוגלות שלו והיציבות בחייו.הפרח והמעגלים משתלבים ומשיקים ומשפיעים השפעה הדדית כל הזמן ויוצרים את הגישה המשולבת לגידול וחינוך ילדים כמכלול של תפקודים ושל יחסים.
    חשוב לי שאנשים יבינו שהמודל מציג ילד רגיל, בריא בגופו ובנפשו.

ניקח דוגמא מהקליניקה על מנת להבין את כוחו של המודל

הורים שבאו לתהליך ייעוץ שינה לילד בן 7 חודשים, בכור, נולד אחרי טיפולים, הורים בהורות מאוחרת, אמא מניקה, הילד לא לוקח מוצץ, אין חפץ מעבר, ישן רק על הידיים. התחילו מוצקים אבל לא מכים כמעט לכלום, רק למוצקים קשים ביותר, לוקח חיסונים בצורה מאוד קשה, אחרי כל חיסון מחלה ארוכה וסוערת. מערכות חלשות – אוזניים, ראות, תפרחות עור. מתהפך גב לבטן, ממעט להתהפך בטן לגב, אינו זוחל, אינו עולה על 6, חולשת חגורת כתפיים.

על מנת להתאים תהליך שינה לילד רגיל כזה, עלינו לתת מענה למערכות נוספות פרט לבעיית השינה המוצהרת איתה ההורים הגיעו.

עלינו לתת מענה ל:

מערכת מוטורית: לא השיג עדיין את אבני הדרך הנדרשות על מנת להיות חופשי במרחב המיטה, עלול לגרום לתסכול ולריבוי בכי במיטה + המשך תלות בהורים. יש לחזק חגורת כתפיים ולבחון מערכת שיווי משקל.

מערת תחושתית: יש לבחון עם ההימנעות ממוצקים איננה כחלק מרגישות תחושתית בחלל הפה. לבחון חישה בכל הגפיים.

מערכת בריאות: יש לחזק את החוסן הבריאותי הכללי + מערכות חלשות חוזרות

תזונה: לגוון מוצקים, להעשיר טעמים, חשיפה למרקמים.

ויסות רגשי: יכולת הילד לבצע מעברים חלשה, איננו נתמך בחפץ מעבר

יחסים עם ההורים: קושי להרות, ילד בכור והורים חסרי ניסיון, ריבוי טעויות, הנקה שיצאה מכלל שליטה, האמא בעומס מעידה על קריסה. מומלץ לייצר נפדות בסיסית ולבנות תהליך ויסות רגשי בין האם לילד.

מסגרת מורחבת: לא נמצא במסגרת, לא הולך לישון אצל סבא וסבתא.

אינו לוקח מוצץ ואין חפץ מעבר: מומלץ ליידד את הילד עם שניהם כחלק מתהליך השינה.

כל אלו ישפיעו על תהליך השינה, שיראה שונה לחלוטין מאשר ילד בן 7 חודשים עם נתונים אחרים. יש להתאים תהליך ופתרון לכל ילד ולכל משפחה על פי כלל ההיבטים שמשלבים את הילד ואת מערכות היחסים שעוטפות אותו.

זיכרו – כולנו רוצים למצוא את הפתרון האמיתי לקושי ולבעיה ולקבל ילד בריא ומאושר. מה שעושה ילד מאושר? השגת אבני
הדרך ההתפתחותיות שלו בזמן ובאיכות, יכולת בריאות חזקה יותר, שינה טובה, תזונה מגוונת, יחסים בריאים ומאוזנים עם ההורים… כל אלו גורמים לילד להיות מאושר ובריא בגופו ובנפשו.

ילד מאושר הוא ילד בעל מסוגלות, ילד שמתאמץ להשיג את חלומותיו, ועלינו לאפשר לכל ילד למצות את הפוטנציאל המקסימאלי שיש בו. ממש מגיל לידה. כוחות ואמונה עצמית ובניית עצמאות מתוך ערך עצמי. אלו אלמנטים שמתפתחים ומשתנים בכל רגע ובכל גיל. ילדים הם אנשים קטנים עם רצונות, צרכים ומחשבות ועלינו למצוא את הפתרון הכולל שמתאים אישית לכל ילד וילד.

את הגישה המשולבת אני מלמדת בבית הספר שלי MamamayaSchool  "האקדמיה ל 365 הימים הראשונים בהורות" ואותה אימצו כבר עשרות תלמידיי וכמובן לקוחותיי הנאמנים, 4500 עוקביי בדף הפייסבוק העסקי של "מאמאמיה" ומאות האימהות שבקבוצת הפייסבוק שלי: "מאמאמיה לאמהות".